Home Uncategorized Ervaringen met kanaal unit airco’s gezocht

Ervaringen met kanaal unit airco’s gezocht

0
Ervaringen met kanaal unit airco’s gezocht


Ervaringen met kanaal unit airco’s gezocht

https://preview.redd.it/j0tbvsjbb79h1.png?width=800&format=png&auto=webp&s=973b7d9f018e01df5669172efede97c6c628de15

Zoals velen zit ik ijlend van de hitte van een airco in huis te dromen. Zeker gezien ik tot 9kW aan niets opbrengende zonne stroom over heb vanaf volgend jaar is het idee om dit goed aan te pakken weer gaan leven.
Nou bestaan er naast de multi cut up systemen met meerdere binnen items ook dit soort kanaal items die veelal worden toegepast in commerciele settings waar vaak veel ruimte is achter systeem plafonds. In mijn huis lijkt dit echter ook redelijk goed in toe te passen.

Op zolder heb ik redelijk veel ruimte over en is het makkelijk om naar de 4 slaapkamers door te breken. Voor ventilatie zit er al een 2cm spleet onder elke deur naar de overloop waar dan de centrale retour zal zitten.
De vijfde zone is de huiskamer. Die zal zijn eigen kanaal door een centrale koof in huis krijgen. Dit is vrij makkelijk te realizeren. Echter zal die zone dan ook zijn eigen retour kanaal moeten krijgen. Dat zal dan in een hoek een further koofje moeten worden in een van de slaapkamers.
De tussen vloeren zijn van hout dus dit is te doen.

Dit zie ik zo voor me:
– 10kW buiten unit, 5 zones binnen. 4 slaapkamers, één voor de huiskamer. (10kW heb ik op foundation van aantal m3 en jaarlijks gasverbruik met ChatGPT en Claude huge gesteld)
– Slaapkamers boven hebben nog radiatoren. Die zou ik graag vervangen door airco verwarmen in de winter.
– Verwarming beneden niets aan doen dit gaat by way of vloerverwarming en de CV. Een toekomstige uitbreiding zou zijn om hier een warmtepomp systeem van te maken.
– Kanalen ipv binnen items vind ik estetisch een enorme improve.
– Deze kanalen kunnen ook gebruikt worden voor de ventilatie. Evt met WTW.

De nadelen die ik zie:
– Groot deel van de zolder opofferen. Zo'n kanaal unit en alle buizen erbij zijn enorm.
– Airco verwarmen is minder environment friendly dan een warmtepomp met vloerverwarming. Maar ik geloof wel efficienter dan ouderwetse CV+radiatoren.
– Het is bijna een verbouwing an sich. Grote gaten in plafonds maken. Roosters erin. Stucwerk herstellen and many others.
– De twee lokale airco boeren uit het dorp zeggen hier geen ervaring mee te hebben en dit af te raden. Die willen alleen multi cut up meerdere binnen items installeren.
– Het zal niet haalbaar zijn om voor de huiskamer een geruisloze luchtstroom te creeeren. Dan wordt het kanaal te groot. Maar voor koelen stoort dit misschien niet zo en voor verwarmen zal ik het daar niet gebruiken.

Mijn vragen zijn eigenlijk vooral:
– Zie ik iets over het hoofd? Waarom wordt dit in huizen nooit toegepast? Het lijkt allemaal redelijk haalbaar en het voordeel van geen grote binnenunits aan de muur vind ik een wat ingrijpendere installatie finest waard.
– Mijn berekeningen met luchstroom capaciteit and many others zijn vooral op AI gebasseerd. Bestaan er web sites met rekentools om dit te verifieren?
– Wie heeft dit in huis en kan me vertellen of het een goede beslissen was?

submitted by /u/ljruiten to r/Airco
[comments]